Loogman Widgets

Na mijn succesvolle stage bij Loogman werd ik ongeveer een half jaar later benaderd door mijn voormalig stagebegeleider voor een nieuwe opdracht. Dit werd mijn eerste betaalde project als UX-Designer buiten mijn studie om - een belangrijke mijlpaal in mijn carrière. Loogman wilde hun klanten een nieuwe service aanbieden naast hun bestaande WasApp. Veel klanten, voornamelijk degenen die bij Loogman tankten, hadden behoefte aan een overzichtelijk digitaal bonnetje dat ze gemakkelijk konden doorsturen naar hun werkgevers voor het declareren van brandstofkosten.

Anders dan bij de WasApp wilde Loogman deze nieuwe app in eigen beheer ontwikkelen om kostenefficiënt aanpassingen te kunnen maken. Ze werkten al samen met een bedrijf voor web hosting en data, en hadden de technische basis voor het ophalen en versturen van bonnetjes al gereed. Wat ze nog nodig hadden was iemand die de UI kon ontwerpen.

Mijn taak was om een uitgebreid UI-prototype te maken dat liet zien hoe de app er na enkele updates uit zou kunnen zien, om zo het managementteam te overtuigen. Tegelijkertijd zou het andere bedrijf een technisch werkend prototype ontwikkelen voor het terugvinden van bonnetjes, wat nu al functioneert. Daarnaast moest ik ervoor zorgen dat het prototype modulair werd opgezet, zodat Loogman in de toekomst zelf nieuwe functionaliteiten zou kunnen toevoegen.

Het prototype

Gebaseerd op mijn laatste stageproject ontwikkelde ik het concept "Loogman Widgets" — een flexibel systeem waarmee gebruikers widgets van diensten naar wens kunnen toevoegen, verplaatsen, vergroten en verwijderen. Deze aanpak maakte de app volledig aanpasbaar aan de behoeften van verschillende gebruikers.

Voor het design heb ik de huisstijl van de vernieuwde Loogman-website geanalyseerd en toegepast in het ontwerp. Hierdoor sluit de app goed aan bij de recente website-update.

Dit prototype werd ontwikkeld in Figma. In het prototype lag de focus vooral op het bekijken en verzenden van zowel tank- als wasbonnetjes. Vanwege de beperkte projecttijd van 20 uur is niet de complete UI-stack uitgewerkt, maar wel een duidelijke basis gelegd voor toekomstige ontwikkeling. De belangrijkste functionaliteiten die zijn uitgewerkt zijn het verplaatsen en vergroten van widgets, en de transactiewidget waarmee gebruikers hun Loogman-transacties kunnen terugvinden. Vanuit deze widget kunnen gebruikers hun bonnetjes ophalen en delen via verschillende kanalen, zoals WhatsApp, e-mail of hun printer.

Reflectie

Terugkijkend op dit project ben ik zeer tevreden met zowel het proces als het eindresultaat. Als eerste betaalde opdracht buiten mijn studie heb ik een professionele aanpak kunnen hanteren, waarbij ik nauw heb samengewerkt met de opdrachtgever om hun wensen te vertalen naar een concreet ontwerp.

Het project heeft me de kans gegeven om mijn Figma-vaardigheden aanzienlijk te verbeteren. Hoewel door de beperkte tijd van 20 uur niet alle UI-elementen volledig uitgewerkt konden worden, was dit geen belemmering voor het eindresultaat omdat het prototype vooral bedoeld was als presentatie voor het managementteam. Wat ik wel graag nog had willen toevoegen was een bibliotheek waar je alle widgets kon terugvinden.

Of het concept uiteindelijk geïmplementeerd zal worden hangt af van de goedkeuring door het managementteam, maar ik ben ervan overtuigd dat ik een doordacht en professioneel product heb afgeleverd dat volledig voldoet aan de gestelde eisen.