Het eerste idee

Mijn eerste concept was om te gaan projecteren op echte planten. Het idee ontstond vanuit de gedachte dat planten en bloemen prachtig zijn, maar dat ze in het donker vaak niet goed zichtbaar zijn. Door middel van projectiemapping wilde ik de natuur 's nachts tot leven brengen. Het doel was om mooie lichtprojecties op planten en bomen te maken om zo de schoonheid van de natuur te benadrukken en te versterken met lichteffecten.

Projection Mapping leren

Het programma dat ik gebruik is Madmapper. Omdat ik hier nog niet eerder mee had gewerkt, begon ik met het leren van het programma door tutorials te bekijken en te oefenen op het eerste object dat ik kon vinden.

MadmapperLeren2 MadmapperLeren3

Mappen op planten

Na dat ik Madmapper onder de knie kreeg begon ik met het projecteren op planten. Ik gebruikte een grote plantenbak van de gang als testobject, maar stuitte direct op een uitdaging. Het bleek vrijwel onmogelijk om de complexe vormen van de plant accuraat te mappen. Een bijkomend probleem was dat veel projectielicht door de openingen tussen de bladeren viel en op de achterwand terechtkwam, wat de gewenste illusie verstoorde.

Ik probeerde op nog een aantal andere planten, maar de vormen waren te complex. Toen keek ik verder en vond ik in onze studio een soort van halve grasbollen. Ik ging hiermee experimenteren omdat ik toch iets nodig had voor mijn eerste prototype. Ik zette deze op een paar balken en statieven en creëerde daardoor de vibe van een soort van Avatar achtig bos. Een klasgenoot merkte op dat de bollen hem deden denken aan paddo’s, wat mij een heel nieuwe invalshoek gaf voor het project. Ik was aangenaam verrast door het resultaat en besloot hier dan ook verder mee te gaan.

Mappen op planten Bollen Bollen

Aanpassing van het concept

Hoewel het oorspronkelijke idee was om de schoonheid van de natuur in het donker te laten zien door te projecteren op planten, is het concept uiteindelijk verschoven naar het creëren van een stukje natuur uit een andere wereld. In plaats van de gebruikelijke aanpak van "eerst denken, dan maken", ben ik op een ontwerp avontuur gegaan waarbij ik het proces puur op gevoel heb laten stromen. Dit was een nieuwe manier van ontwerpen voor mij. In plaats van eerst een concept uit te werken en dat vervolgens te maken, heb ik gekozen voor een iteratief proces zonder vooraf bepaald einddoel.

Experimenteren

Voor het volgende prototype wilde ik een paar dingen oplossen. Ik wilde betere pilaren hebben waar ik mooi op kon projecteren, dus deze moesten wit/grijs zijn. Ik vond in de kelder van de HvA een opblaasbaar camping matras bij het afval. Ik voelde dat er iets van isolatie materiaal in zat en ik hoopte dat dit wellicht een mooie toevoeging zou zijn op mijn project. Toen ik hem openmaakte kwamen er inderdaad een hele boel strips van wit isolatie stof uit.

Ik experimenteerde verder door deze stroken om de pilaren te wikkelen. Met de overgebleven stof en een groot wit doek creëerde ik een soort rivier met vertakkende beekjes waarop ik kon projecteren.

Een toegevoegde waterval had niet het gewenste effect. Het geheel deed meer denken aan een uitgezoomd landschap met grote bomen, terwijl het doel was dat bezoekers zich midden in de natuur zouden wanen. Voor het tweede prototype waren daarom enkele aanpassingen nodig.

Experimenteren

Prototype 2

Voor het tweede prototype heb ik enkele belangrijke aanpassingen gedaan aan de compositie. Door de doeken anders te arrangeren ontstond er een meer intiem natuurgevoel - alsof je je echt middenin de installatie bevond. Een interessante ontdekking was dat de robuustere plaatsing van de doeken meer deed denken aan boomwortels dan aan stromend water, wat eigenlijk beter paste bij de gewenste sfeer. Om de lichtreflectie te minimaliseren, plaatste ik alles op een zwart gronddoek.

Toch waren er verschillende uitdagingen die om een oplossing vroegen. De projecties werden niet optimaal opgevangen door de doeken rond de pilaren, en de constructie was niet stabiel genoeg door het ontbreken van een degelijke fundering. Daarnaast was er een praktisch probleem met de enkelzijdige projectie - bezoekers die door de installatie liepen, blokkeerden het licht van de projector. Dit paste niet bij wat ik wilde: een installatie waar mensen vrij doorheen konden lopen.

Het grootste verbeterpunt was echter het statische karakter van het geheel. Om de installatie echt tot leven te brengen, zou er een interactief element toegevoegd moeten worden. Dit zou het project naar een hoger niveau kunnen tillen en de mensen meer bij de ervaring kunnen betrekken.

Prototype 2

Proces naar de eindexpositie

Voor nu wist ik wat mij te doen stond. Ik zou geen tijd meer of ruimte hebben om mijn project te testen voor de eindexpositie, dus was het belangrijk dat ik alle nodige voorbereidingen trof zodat ik op de expositie locatie alles in elkaar kon zetten.

Interactie

Via een tutorial ontdekte ik dat Madmapper met meerdere projectoren kan werken, dus besloot ik dit uit te proberen. Na het oplossen van enkele technische problemen lukte het om een tweede projector aan te sluiten. Omdat ik pas op de expositie locatie kon bepalen waar beide projectoren zouden komen te staan, kon ik daar pas beginnen met het mappen. In de tussentijd richtte ik me op het uitwerken van de interactie en het perfectioneren van de planten.

Voor de interactieve component van het project heb ik gebruik gemaakt van een Arduino Uno . Hoewel ik al ervaring had met het koppelen van Arduino aan TouchDesigner, was de uitdaging nu om deze te verbinden met Madmapper. Door het gebrek aan beschikbare tutorials heb ik zelf een oplossing moeten ontwikkelen. Na veel experimenteren is het gelukt om een knop te programmeren die verschillende parameters in Madmapper kan aansturen. Door de knop te programmeren kon ik de transparantie (opacity) van objecten geleidelijk van 0% naar 100% laten verlopen wanneer deze werd ingedrukt, waardoor de planten tot leven komen.

Interactie

Maken van de paddenstoelen

In de laatste week voor de eindexpositie heb ik me gericht op het maken van de fysieke elementen. Voor de structuur maakte ik houten stengels, waarbij ik extra balken toevoegde aan de centrale stengel om een geometrisch, buitenaards effect te creëren. In het midden plaatste ik een grote paddenstoel die dienst deed als verstopplek voor de Arduino. Zowel de paddenstoel als de graskoepels spoot ik lichtgrijs - een bewuste keuze omdat deze kleur beter geschikt is voor projectie dan wit en me meer controle gaf over de geprojecteerde kleuren.

Paddenstoelen Paddenstoelen Paddenstoelen Paddenstoelen

Opbouwen op Locatie

Ik heb 1 projector vanaf boven opgehangen die de bovenkant en op de grond projecteerde. De andere projector pakte de stengels van beneden in de hoek, maar pakte ook een gedeelte van de vloer zodat je minder schaduw zou krijgen wanneer je er door heen liep.

Vervolgens heb ik de paddenstoelen neergezet op basis van mijn gevoel. Deze stonden op een wit doek zodat ik ook mooie projecties op de vloer kon hebben. Ik had de witte isolatie stof bij me voor de stengels, maar ik heb besloten deze niet te gebruiken. Dit was een artistieke keuze. Ik vond het hout zelf een bepaalde natuurlijke uitstraling hebben die ik beter bij mijn visie vond passen.

Opbouwen Opbouwen

Projection Mappen

Toen alles stond was het tijd om te gaan mappen. Ik was expres een dag eerder naar de locatie gekomen want ik wist dat dit ontzettend veel tijd zou kosten om alles precies te mappen. Aan het eind van deze dag had ik alles helemaal gemappt

Mappen

Interactie toevoegen

De dag van de Expositie was ik weer vroeg gekomen om de interactie in orde te maken. Ik zette de Arduino op zijn plaats en sloot deze aan op mijn computer. Vervolgens ging de knop verbinden aan alles wat ik de dag er voor gemappt had.

Interactie opbouwen Interactie opbouwen

De wereld kleur geven

Alles was nu opgezet en het enige wat me nog te doen stond was het toevoegen van de animaties. Madmapper heeft een enorme bibliotheek aan presets die je helemaal naar je eigen visie kan aanpassen. Deze heb ik gebruikt om deze wereld kleur te geven. Na een hoop geexperimenteer heb ik een wereld kunnen maken die bij mijn visie aansloot. Ik was blij met het eindresultaat en het was tijd voor de expositie.

Eindresultaat

...............................................................................................................................................................................................................................................

Reflectie

Terugkijkend op dit project ben ik zeer tevreden met wat ik heb bereikt. De keuze voor een meer intuïtief en experimenteel ontwerpproces, in plaats van mijn gebruikelijke gestructureerde aanpak, heeft geleid tot verrassende en inspirerende resultaten. Deze nieuwe methodiek heeft me geleerd om meer te vertrouwen op het creatieve proces zelf.

Natuurlijk zijn er aspecten die in een volgende iteratie verbeterd kunnen worden. De projectie zou krachtiger kunnen zijn door direct op de betonnen vloer te projecteren in plaats van op een wit doek. Dit zou niet alleen een meer authentieke uitstraling geven, maar ook de mogelijkheid bieden voor meer organische projectievormen in plaats van de huidige rechthoekige begrenzing.

De interactie-elementen verdienen ook meer aandacht. De huidige drukknop, hoewel functioneel, is wat fragiel en basic. Een meer inventieve trigger zou de gebruikerservaring kunnen verrijken. Daarnaast zou het toevoegen van ruimtelijk geluid de immersieve ervaring van deze buitenaardse wereld aanzienlijk kunnen versterken.

Dit project heeft mijn technische vaardigheden aanzienlijk ontwikkeld, vooral op het gebied van projection mapping en Arduino-programmering. Maar belangrijker nog, het heeft me een nieuwe kijk gegeven op het ontwerpproces en de waarde van experimenteel werken. Deze ervaring neem ik mee in toekomstige projecten.